tisdag 25 juni 2013

Dressingroom i Gatsbyanda

                                          Dressingroom





När jag var i USA för en vecka sedan (skryt, skryt), blev jag så inspirerad och sugen på att inreda ett gubbigt dressingroom med mina tolkningar av  art deco, aftenoon tea, "The Great Gatsby", Hemmingway, Cole Porter; Mörkt trä, sträva tyger och lyxiga mässingsdetaljer. Jag rafsade genast ihop ett par moodboards, som jag tänkte visa.

 Objekt nummer två och fyra i montaget ovan är träkuber som är tänkta för att visa upp vackra föremål - kanske en klocka, manchettknappar eller pärlhalsband. De kommer, i likhet med spegeln, klockan, garderoben, kofferterna och tavlan, från PB Home. Fåtöljen kommer från The Home.

   Kuberna vill jag i sin tur ha på det här bordet, också det från PB Home:

Och det var väl en bra idé att ha en liten samling kupoler på bordet? Dessutom ska där finnas hattställ, som i montaget överst, så att en trött herre har nånstans att lägga sina fina hattar. Det är ju ett stort problem som många gentlemän brottas med i dagens samhälle. Ingen plats att lägga hatten! Men nu har jag alltså löst det.

En sisal- eller kokosmatta ger en snygg kontrast till det mörka träet, och tapeten från Ralph Lauren (Ashfield Floral i färgen Gunmetal)är så ljuvlig att man kan stirra på den i timmar, tycker jag. Lampan auktionerades ut på www.barnebys.com, och kroken är från PB Home.


Sist men inte minst vill jag ha de finaste flapperklänningarna, och kanske nån frack också om mannen är snäll, på de här ställningarna. Fodrade gardiner i grå- och vitrandigt sidentyg, som flödar ned och ut på golvet.
Kanske den här fåtöljen istället:
Knopparna på garderoben skulle jag byta ut mot de här från Anthropologie, för att få lite mer "ooomph":



Så ja! Mina drömmars dressingroom! Betydligt intressantare än kläderna som rummet är till för.
  Om ni vill ha mer inspiration från svunna tider får ni gärna titta på min Pinterestboard.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar